Vánoce. Naše nejvíc top sezona. Všechna oddělení se na ni snaží připravit co nejlépe a ideálně s předstihem. Jak taková příprava probíhá na IT, konkrétně u webových a mobilních týmů? Kdy začíná a jak se stane, že nám nevědomky občas pomůže i někdo „zvenčí“? O tom všem nám do newsletteru přispěl Roman Mazálek, WEB Group Team Leader.
Příprava na novou sezonu pro webové a mobilní týmy začíná již v lednu, což může znít překvapivě, ale má to svůj důvod. Hlavním cílem je zhodnotit minulou sezonu. Co se povedlo a co ne. Úspěch je jasný: pokud web a aplikace běží hladce, jsme na správné cestě. Vše ostatní? Příležitost k učení se z chyb. Následuje tedy období, kdy analyzujeme, prioritizujeme a vyjednáváme s ostatními odděleními a lidmi a připravujeme plán na cely rok z pohledu implementací.
Většinou kolem poloviny roku se snažíme spolu s naším QA týmem začít pracovat na zátěžových testech, které jsou takové první měřítko, jestli naše služby ustojí plánovaný provoz. Toto obvykle počítáme tak, že vezmeme data z poslední sezony a navýšíme o cca 100 % tak, abychom měli dostatečnou výkonnostní rezervu. V některých okamžicích máme i trošku "štěstí", že nám s těmi testy „pomůže“ někdo z venku. Interně tomu říkáme DDOS a většinou přijde v tu nejméně vhodnou dobu. Typicky při běžící kampani, při nějaké zásadní úpravě na webu, popřípadě v noci, což je obzvláště oblíbené. Naštěstí se nám takové situace nestávají tak často a k odhaleni útoku dojde relativně rychle.
Na druhou stranu ale je spousta vnějších aktivit, které nám paradoxně i pomáhají. Jeden příklad za všechny - pár týdnů zpět jsme zjistili, že nám každou noc někdo prohledavá web a stahuje informace o produktech a cenách. Pozitivní je to v tom, že většinou taková aktivita vygeneruje relativně dost velký provoz. Takže je to takový výkonnostní test zadarmo a máme zase více dat k tomu, jak jsme vlastně připraveni na to, že nám třeba při spuštěni kampani rychle naroste počet lidi na webu.
Velký milník je potom i začátek léta kdy začínáme s produktovým oddělením prioritizovat změny, které musíme doručit, než sezona začne. Je pravda, že to může působit divně, když uprostřed léta řešíme s produktovým oddělením, co vše chceme mít v listopadu na webu a v aplikaci. Ale je to pro nás extrémně důležité, abychom předešli úpravám na poslední chvíli. Samozřejmě nejde to ve sto procentech, ale už letos jsme z toho těžili, kdy požadavků na poslední chvíli výrazně ubylo v porovnání s minulým rokem.
Jakmile se povede všechno spustit přichází paradoxně asi nejvíc stresující období. Kdo zažil v Notinu alespoň jednu sezonu asi bude souhlasit, že toto období je opravdu náročné. Díky tomu jsme se ale zaměřili i na jednu věc, která byla docela opomíjena, a to jsou procesy - tato ne úplně populární část nám dělala loni dost velké problémy. Důvodem bylo, že v minulem roce se hodně věci řešilo po chodbách, kuchyňkách a v lepším případě e-mailech. Co si budeme namlouvat, pokud někdo řeší nějaký incident, je pod relativně velkým tlakem a přijde mu stejný dotaz z vícero stran, jeden mailem, pak přes Teams a pak ještě někde v kuchyňce, když si jde pro vodu, tak to úplně na náladě nepřidá. Z toho důvodu jsme letos jako celé IT zapracovali i na řízení incidentů, komunikaci, a hlavně sdílení aktuálních informací tak, aby nikdo neměl tendenci doptávat se "po své ose". Osobně si myslím, že se nám to povedlo, byť jsou samozřejmě věci, které se dají zlepšit.
Příprava webu a mobilní aplikace není jen záležitost našich týmů, ale i úsilí mnoha dalších oddělení, která umožnují, aby web a aplikace jako takové vůbec běžely hladce, byli jsme chráněni před útoky (přece jen nemusíme mít nevyžádané zátěžové testy každý den 😉 ), ale abychom i procesně byli připravení a všichni sezonu zvládli s menším stresem.
Chtěl bych touto cestou poděkovat nejen mým kolegům z webových a mobilních týmů, ale i ostatním z IT a dalších oddělení, bez kterých by rozhodně nebylo možné dosáhnout takových výsledku nejen během sezóny. Protože #vítězímejakotým.
Vysvětlení pojmu:
DDOS - distributed denial-of-service attack – vysoké zatížení serveru (až tisíce počítačů v jeden okamžik)
